Julefrokostsæsonen står for døren. Derfor sætter HORESTA ekstra fokus på restaurantgæsternes adfærd med en kampagne, der appellerer til, at gæsterne behandler personalet med respekt og ikke udviser grænseoverskridende adfærd midt i den løsslupne stemning.
“Når julefrokost-stemningen bliver blandet med alkohol, sker det desværre nogle gange, at personalet i restauranterne bliver udsat for forskellige former for grænseoverskridende adfærd fra gæsterne. Det kan være alt fra verbale overfusninger og respektløs opførsel til seksuel chikane. Det er selvfølgelig ikke i orden for alle skal kunne gå trygt på arbejde og blive behandlet ordentligt uanset, hvor festlig stemningen bliver,” siger Pia E. Voss, der er adm. direktør i HORESTA.
En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (maj 2023) har kortlagt forekomsten af uønsket seksuel opmærksomhed og chikane på tværs af brancher. Undersøgelsen viser, at hele 68,4 procent af personalet har oplevet krænkende adfærd fra gæsterne.
“Vores erhverv vil gerne skabe de bedste rammer for julefrokosterne. Det skal være muligt at hygge sig med god mad og drikke sammen med kollegaerne, men vi opfordrer med denne kampagne til, at man tænker sig om en ekstra gang og behandler personalet med respekt. Det betyder ingen berøringer og ingen krænkende bemærkninger,” siger Pia E. Voss.
HORESTA har udarbejdet en række værktøjer til medlemsvirksomhederne, der skal hjælpe dem med at kommunikere til gæsterne om god adfærd over for personalet.
Kampagnen kører på sociale medier og gennem dagbladsannoncering.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyborg Strand fordobler overskud og investerer massivt
08-05-2025
-
Brøndums Hotel i Skagen bliver premiumhotel
08-05-2025
-
Joe & The Juice er tilbage i plus
08-05-2025
-
Hotel Koldingfjord hædret som landets bedste venue for femte gang
08-05-2025
-
Greenpeace ændrer kampagne efter pres fra VisitDenmark
08-05-2025
-
Comwell sætter ny rekord og styrker resultatet i 2024
08-05-2025
-
Brancheprofil skal løfte Charlottehaven til næste niveau
08-05-2025
-
Portræt af en pioner: Peter Brinks forvandler hoteller og menneskeliv
08-05-2025