Flere restauranter og cateringfirmaer kunne melde udsolgt på deres takeaway-menu til nytår. Og det er ikke kun på årets sidste dag, danskerne tyer til den løsning. Takeaway-markedet er nemlig vokset markant de seneste år, drevet af coronanedlukningerne, og ser ud til at fortsætte med at være et populært valg for danskerne.

Det talte HORESTAs adm. direktør, Pia E. Voss, med TV2 News om forleden.

“Det er blevet mere almindeligt, at man køber takeaway. Det er ubetinget godt for restaurantbranchen, for det er et ekstra marked, man kan tage del i. Vi så særligt en vækst under corona, men vi må sige, at danskerne har taget takeaway til sig. Samtidigt er udbuddet og niveauet blevet mere mangfoldigt fra almindelig hverdagsmad til gourmetmad. Jeg tror, der er mange familier, der gør brug af det fordi det kan være med til at aflaste dem i en travl hverdag,” siger Pia E. Voss.

Pia E. Voss mener ikke, at det stigende antal takeaway-brugere vil få negative konsekvenser for restauranterne, der henter en del af deres overskud på drikkevarerne.

“Jeg tror ikke, at takeaway vil erstatte den oplevelse man får ved at spise på en restaurant, hvor man bliver serviceret af professionelt personale, men det giver et ekstra element, som vi kan se, at danskerne har taget til sig. Man er blevet mere fortrolig med at købe mad ude og spise det hjemme, og restauranterne har fået øjnene op for de mange muligheder, så det er helt sikkert kommet for at blive” siger Pia E. Voss.

Fem markante hoteller vender tilbage til HORESTA

Flere profilerede hoteller har valgt HORESTA til. Det glæder brancheorganisationen, der ser de nye medlemskaber som en stærk tillidserklæring til den specialiserede rådgivning og det faglige fællesskab, de får gennem medlemskabet.

Sommerens vigtigste tjek: Unge medarbejdere

Sommeren betyder mange nye unge medarbejdere, men også øget fokus fra Jobpatruljen og myndighederne. Et enkelt tjek af arbejdstid, opgaver og oplæring kan være med til at sikre både lovgivning, et godt arbejdsmiljø og en tryg start på arbejdslivet for de unge.

HORESTA sænker kontingentet for medlemmer

Fra 1. oktober sænker HORESTA kontingentet for alle medlemsvirksomheder. Målet er at styrke organisationens position og gøre medlemskab attraktivt for endnu flere virksomheder.

Log ind