HORESTA har indgået aftaler med virksomhederne Position Green og Valified, som begge er specialiserede i at lave it-løsninger med fokus på bæredygtighed til erhvervslivet.

Aftalerne er fundamentet for at skabe den mest ambitiøse ESG-brancheløsning til dato. En løsning, som betyder, at HORESTA senere i år kan tilbyde et digitalt værktøj, som hotel-, restaurant- og turisterhvervet kan bruge til ESG-afrapportering.

Indbygget automatisering

Position Green og Valified arbejder tæt sammen om at skabe en unik løsning, der kan tilpasses alle typer af virksomheder i erhvervet uanset størrelse og behov. Samtidig er løsningen så ambitiøs, at den vil gøre det muligt at lave branchebenchmark, så den enkelte virksomhed kan sammenligne sig med kolleger og konkurrenter og lade sig inspirere til videreudvikling.

Det helt unikke ved værktøjet bliver en indbygget automatisering, som bliver implementeret over tid.

”Vi er klar over, at det kommer til koste mange kræfter for vores medlemmer at skulle i gang med ESG-afrapporteringen. Men vi kommer til at kunne præsentere en løsning, hvor en betydelig del af afrapporteringen over tid vil foregå automatisk. Det vil kunne spare virksomhederne for mange ressourcer”, siger Jeppe Møller-Herskind, der er viceadm. direktør i HORESTA.

Blandt de oplysninger, som vil kunne fødes ind i ESG-afrapporteringen, er data fra Green Key, fra HORESTAs medarbejdertilfredshedsanalyse, BHW, fra Dansk Arbejdsgiverforening, fra Danmarks Statistik m.v.

Som ringe i vandet

Behovet for ESG-afrapportering er blevet aktualiseret af, at de største danske virksomheder fra i år skal kunne dokumentere deres ESG-arbejde. For at kunne leve op til disse krav, vil de i mange tilfælde være nødt til at kræve ESG-dokumentation fra deres leverandører, kunder m.v. Dermed vil behovet for ESG-afrapportering sprede sig som ringe i vandet fra de store til mellemstore og små virksomheder - også i hotel-, restaurant og turismeerhvervet.

”Målet med det nye værktøj er ikke kun at kunne leve op til lovkrav eller krav fra samarbejdspartnere. Det handler også om, at vores branche får et værktøj til at kunne dokumentere, hvor meget vi gør på de tre bundlinjer”, siger Jeppe Møller-Herskind. 

Onboarding i løbet af efteråret

I august går HORESTA, Valified og Position Green i gang med en såkaldt dobbelt væsentlighedsanalyse.

”Det er en proces, som resulterer i, at vi får udvalgt fokusområder og data, som branchen skal fokusere - og rapportere på”, siger Jeppe Møller-Herskind.

Analysen forventes at være færdig i Q3 og udarbejdes sammen med en gruppe af hoteller og restauranter. 

Efter en kort testperiode forventer HORESTA at kunne onboarde de første virksomheder i løbet af efteråret.

Hvis I allerede nu er interesserede i at blive en del af løsningen, kan I uforpligtende tilmelde jer vores ESG-netværk ved at kontakte os på tlf. 35248080 eller e-mail [email protected]. Når I er tilmeldt, vil I løbende få indsigt i udviklingen frem mod den endelige løsning, og I vil blive inviteret til netværksmøder om løsningen.

Klasse C-virksomheder har mulighed for at starte dialogen op med Position Green allerede efter sommerferien vedr. planlægning af CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), GHG (Green House Gas) og rapportering. 

Forskellige udfordringer for hovedstads- og provinshoteller

Mens landets hoteller ser omkostninger som deres største udfordring i øjeblikket, er oplevelsen af andre udfordringer ikke den samme. Konkurrencen er øget mellem hovedstadshoteller, mens provinshoteller oplever andre udfordringer.

Log ind