34-årige Nathalie Ina Kühl er et etableret navn i det danske sushi-landskab.

Hun har været med ombord hos SushiMania siden kædens åbning i 2009, og i dag er hun administrerende direktør for sushikæden, der sidenhen er blevet landets største.

Da Nathalie Ina Kühl startede hos SushiMania, var kæden netop åbnet i Aalborg, og hun var på det tidspunkt bare 18 år gammel – i fuld gang med sit sabbatår og et ønske om at tjene sine første voksenpenge. Det skulle over tid vise sig, at hun blev glad for at arbejde med sushi. Så glad, at hun som årene er gået gradvist er steget i graderne, og i dag sidder som kædens øverste chef.  

Som i en slikbutik
SushiMania har især gjort sig gældende med det såkaldte ’pick and mix’-koncept, hvor kunderne selv kan vælge deres favoritsushi direkte fra montren i supermarkedet. Sushien står aldrig længere end 2,5 time for at sikre både smag, friskhed og kvalitet.

”SushiMania er ligesom at træde ind i en slikbutik – bare med sushi. Hos os kan man håndplukke sushi og sammensætte en boks med præcis de sushiruller, man har lyst til. Det koncept var SushiMania faktisk blandt de første til at bringe til Danmark”, fortæller Nathalie Ina Kühl.

SushiMania leverer i dag kvalitetssushi fra 21 lokationer – de fleste i Jylland og en række på Sjælland. Lokationerne fordeler sig over selvstændige SushiMania takeaway-forretninger, en række pop-up forretninger i udvalgte Meny-butikker samt fire lokationer i danske shoppingscentre – herunder Amager Centret, Glostrup Shoppingcenter, VestsjællandsCentret i Slagelse og Aalborg Storcenter. Kæden har i dag mere end 130 ansatte.

Bæredygtighed som hjertesag
Siden dag ét har SushiMania lagt stor vægt på bæredygtighed – en arv, de har videreført fra SushiManias oprindelige grundlægger Peter Jacobsen. Han har siden begyndelsen haft et ønske om, at bæredygtighed skulle være en del af dna’et hos SushiMania.  

I 2012 begyndte kæden at bruge bæredygtighedscertificerede fisk, og i dag benytter SushiMania genanvendelige materialer i al emballage  samt danskproducerede råvarer såsom laks fra Hirtshals.

”Vi bruger ris fra Italien, som transporteres med tog fremfor fly for at minimere vores klimabelastning, og vores laks stammer fra Danish Salmon, hvor de opdrættes i bæredygtige anlæg. Derudover kommer vores kylling fra det danske dyrevelfærdsinitiativ ’The Happy Chicken Project’. Et projekt, der har til formål at forbedre dyrevelfærden for kyllinger, der opdrættes til fødevareindustrien,” fortæller Nathalie Ina Kühl.

HORESTA har hjulpet med bæredygtighed
Sushirullerne er fløjet over disken for SushiMania i 2023. Her tog sushikæden nemlig det store spring østover med flere forretningsåbninger på Sjælland.

”Det har været fantastisk at træde ind på det sjællandske marked. Vi har fået så god en modtagelse, og vi har bestemt lyst og mod på mere på sigt. Men vi åbnede 12 butikker fordelt over hele landet i løbet af 2023. Derfor er fokus lige nu på at konsolidere og bruge tid på vores nuværende forretninger”, fastslår Nathalie Ina Kühl.

Medlemskabet hos HORESTA har allerede haft stor betydning for SushiMania. Nathalie fortæller, at samarbejdet særligt har styrket kædens fokus på certificeringer og bæredygtighed.

”Vi har opnået en Green Restaurant-certificering for vores butik i Nordjylland, og målet er at udbrede den til flere af vores butikker,” fortæller sushidirektøren.

Særligt samarbejdet med HORESTAs afdeling for bæredygtighed og certificeringer fremhæver Nathalie som særdeles værdifuldt.

”Det er en fornøjelse at have HORESTA til at rådgive os om kommunikationen til fødevarekontrollen og med generel vejledning omkring bæredygtige løsninger”, siger hun.

Den stigende popularitet omkring takeaway, som blev forstærket under coronapandemien, vil SushiMania fortsætte med at bygge videre på. Nathalies vurdering er, at SushiMania er godt rustet til at imødekomme efterspørgslen i markedet, og hun glæder sig til fremtiden og det fortsatte samarbejde med HORESTA.

Log ind