Kunstig intelligens er så småt på vej ind i hotel- og restaurationsbranchen, men med små skridt.
En ny undersøgelse fra det schweiziske HES‑SO Valais-Wallis University har kortlagt AI-brugen i over 1.500 hoteller i Østrig, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Italien og Schweiz.
I undersøgelsen vurderer 68 pct. af hotellerne, at AI er relevant og især til gæstepersonalisering og marketing, men alligevel har kun 41 pct. gjort brug af AI-løsninger. Hele 43 pct. bruger slet ikke teknologien, mens 16 pct. er på vej til at komme i gang,
Mere avancerede teknologier som chatbots, robotter og ansigtsgenkendelse er endnu kun i brug hos en lille del.
Tvivl og teknisk kompleksitet spænder ben
De største barrierer er manglende viden, opstartsomkostninger og mangel på intern teknisk kunnen. Samtidig er mange hoteller usikre på, hvordan de skal integrere AI i eksisterende systemer og sikre datasikkerhed.
Men de hoteller, der er kommet i gang, melder om markante gevinster. 76 pct. oplever tidsbesparelser, 54 pct. ser forbedret kommunikation med gæsterne, og 51 pct. har opnået øget driftseffektivitet.
Læs også andre tidligere nyheder om AI i hotel- og turismebranchen her
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hotel Koldingfjord oplever vækst i sommergæster
01-08-2025
-
Bakken forventer stærk afslutning på sæsonen
01-08-2025
-
Restaurant Flammen slår dørene op til ny restaurant i Hillerød til september
01-08-2025
-
Europæiske turister søger mening og mad i 2025
01-08-2025
-
Rox Resort åbner i november med internationale ambitioner
01-08-2025
-
Hansens Is starter akademi for unge på kanten
01-08-2025
-
Landmænd åbner markerne for miniferier i naturens navn
01-08-2025