Danmark har i mange år været klart den største turistdestination i Norden målt på udenlandske overnatninger. Den position er siden 2019 blevet styrket yderligere.

I 2023 havde Danmark 32,5 mio. udenlandske overnatninger, hvilket næsten er lige så mange som Sverige, Norge og Finland tilsammen (34,0 mio.). Det er en klar fremgang i forhold til 2019, hvor Danmark stod for 45 pct. af overnatningerne i de fire nordiske lande – en andel, der nu er steget til 49 pct.


Det viser tal fra en ny statusanalyse fra Det Nationale Turismeforum, som HORESTA har analyseret.

"Danmarks position som turistdestination har aldrig været stærkere. Vi har formået at tiltrække udenlandske turister i rekordstort antal, og vi ser en særlig fremgang i feriehusovernatninger, hvor tyske turister står for en ganske markant del af væksten," siger Jeppe Møller-Herskind, konstitueret adm. direktør i HORESTA.

Væksten er sket til trods for, at tilgangen fra to af Danmarks største turistmarkeder har været udfordret. Især norske og svenske turister har vi set mindre til grundet valutaændringer, der har gjort den danske krone dyr set med svenske og norske øjne. Det har gjort det mindre attraktivt at holde ferie i Danmark sammenlignet med tidligere.

Feriehuse og hoteller hitter
Fordelt på overnatningsformer er det især feriehuse og hoteller, der hitter, når udenlandske turister opholder sig i Danmark. I 2023 blev 52 pct. af de udenlandske overnatninger foretaget i feriehuse/sommerhuse, mens 24 pct. blev foretaget på hoteller.

Inkluderer man også danske turister i Danmark, er feriehuse (36 pct.) og hoteller (30 pct.) noget mere jævnbyrdige.

Finland går tilbage
Mens Danmark styrker sin position, har Finland ifølge analysen oplevet et markant fald i udenlandske overnatninger. I 2019 havde Finland således 7,1 mio. udenlandske overnatninger, mens tallet i 2023 var faldet til 5,8 mio.

En af de primære årsager er nedgangen i russiske turister efter invasionen af Ukraine og de efterfølgende sanktioner, der generelt har reduceret rejseaktiviteten fra Rusland markant.

Danmark vinder markedsandele i Norden
Danmark har ikke kun styrket sin position i Norden. Som nation har vi også øget vores markedsandel af udenlandske overnatninger sammenligner med Nordeuropa og det øvrige Europa.

Ifølge HORESTA er den danske fremgang et resultat af både løbende strategiske investeringer i turismen og en stabil efterspørgsel fra de største udenlandske markeder.

Men organisationen understreger samtidig, at væksten aldrig må tages for givet.

”Vi har et godt produkt og dette kombineret med, at vi bliver oplevet som en sikker destination har stor betydning. Men den internationale konkurrence er hård, og i en uroplaget verden, hvor mange lande er opmærksomme på turismens vækstpotentiale, kan udviklingen hurtigt vende. Her er vi følsomme, fordi vi på grund af høje skatter og afgifter har nogle af Europas højeste priser,” siger Jeppe Møller-Herskind.

Log ind