Der var engang, hvor hotelovernatninger foretaget af feriegæster og forretningsgæster fyldte lige meget i statistikkerne.
Men mens ferieovernatninger er steget med hele 151 pct. fra 2004 til 2024, er overnatninger foretaget af forretningsrejsende til sammenligning kun vokset med 61 pct. Det betyder, at ferieovernatninger nu udgør langt den største andel af den samlede turismeaktivitet i Danmark.
Det viser en historisk opgørelse over overnatningstal i hotelbranchen fra Danmarks Statistik, som HORESTA har analyseret.
"Udviklingen viser en stærkt stigende interesse for Danmark som feriedestination, men vi må ikke glemme erhvervsturismen. Den er særligt værdifuld for branchen, da forretningsrejsende bruger markant flere penge per døgn end feriegæster," siger Jeppe Møller-Herskind, konstitueret adm. direktør i HORESTA.

Tal fra VisitDenmarks turistundersøgelse 2022 viser, at feriegæster i gennemsnit bruger 1.950 kr. pr. døgn, mens forretningsgæster spenderer 2.600 kr. Dette understreger den økonomiske betydning af erhvervsturismen, og hvorfor det er afgørende at tiltrække flere forretningsrejsende til Danmark.
Erhvervsturismen kræver et løft
Mens ferieovernatninger i Danmark nu er oppe på 12,2 mio. om året, ligger forretningsovernatninger på 7,5 mio. Totalt set er antallet af hotelovernatninger mere en fordoblet på 20 år – fra 9,7 mio. overnatninger i 2004 til knap 20 mio. i 2024.
Coronapandemien satte dog en kraftig dæmper på erhvervsrejser, hvor mange virksomheder fik øjnene op for digitale møder og hjemmearbejde. Samtidig er virksomheder blevet mere bevidste om rejseomkostninger og bæredygtighed.
"Ikke desto mindre er der et stort potentiale i at styrke erhvervsturismen i Danmark, og det bør være en prioritet de kommende år. Flere erhvervsgæster betyder øget omsætning for hoteller, restauranter og oplevelsesindustrien, og det vil give en positiv afledt effekt på både dansk økonomi og beskæftigelse," siger Jeppe Møller-Herskind.
Regionale forskelle i turismevæksten
Udviklingen har ikke været ens i hele landet. Særligt i Region Hovedstaden er ferieovernatninger steget markant med 204 pct., mens forretningsovernatninger kun er vokset med 64 pct. Ferieovernatninger fylder også mest i Region Syddanmark og Region Midtjylland. I Region Sjælland og Region Nordjylland er det omvendt erhvervsturismen, der fylder mest i statistikkerne.
"Danmark har de senere år formået at tiltrække flere internationale feriegæster, blandt andet på grund af gastronomi, flere og bedre hoteller og et mere udbygget flyrutenet. Men det er vigtigt, at vi også sætter ind på at fastholde og udvikle erhvervsturismen. Det kræver blandt andet en styrkelse af vores konkurrencekraft og markedsføringen af Danmark som en attraktiv destination for internationale forretningsrejsende," afslutter Jeppe Møller-Herskind.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
To kommuner i top-10: VisitNordsjælland gør status over rekordår
20-02-2025
-
Ny chef for Destination Bornholm
20-02-2025
-
Madværkstedet København sætter fokus på faglig inspiration
20-02-2025
-
Gymnasiereform skal bane vej for flere faglærte i restaurationsbranchen
20-02-2025
-
Finsk kapitalforvalter opkøber fire danske hoteller
20-02-2025
-
Flere Airbnb-overnatninger kræver handling
20-02-2025
-
Vestkysten satser på helårsåbent – og det virker
20-02-2025
-
Hotel lancerer unikt motionsophold for ældre
20-02-2025