Danmark satte et markant aftryk ved årets Nordiske Mesterskaber for Kokke- og Tjenerelever, der blev afholdt i Sverige. Her blev de danske kokkeelever kåret som Nordens bedste og kunne tage guld med hjem efter en overbevisende indsats.
Også i tjenerdisciplinen leverede Danmark et stærkt resultat med en sølvmedalje. Finland tog guldet blandt tjenereleverne, mens Island sikrede sig bronze i både kokke- og tjenerdisciplinen. Sverige sluttede med sølv blandt kokkeeleverne.
Tester håndværk, kreativitet og service
Deltagerne i begge discipliner arbejder i par, og de danske deltagere gik ind til mesterskabet med store forventninger. Ifølge Pia Svane, chef for kompetencer, bæredygtighed og certificering hos HORESTA, blev de til fulde indfriet:
"Vi forventede et højt niveau fra de danske deltagere, og det har de i den grad levet op. At vi står med guld i kokkedisciplinen og sølv i tjenerdisciplinen, vidner om et meget højt fagligt niveau. Særligt fordi de øvrige nordiske lande også hører til blandt de bedste gastronominationer."
Danmark var repræsenteret af Magnus Ravnbo og Cecilie Gade fra Kold College i Odense i kokkedisciplinen samt Mathilde Førster og Kasper Thise Larsen fra College360 i Silkeborg i tjenerdisciplinen. De fire elever kvalificerede sig til mesterskabet ved at vinde elevkonkurrencerne 2026 i Messecenter Herning.
Ved de nordiske mesterskaber konkurrerer deltagerne i discipliner, der tester både håndværk, kreativitet og service på højt niveau.
Moderne fortolkninger af klassiske retter
Årets tema var Future Hospitality, hvor kokkeeleverne blandt andet skulle udvikle moderne fortolkninger af klassiske retter og arbejde med en hemmelig råvarekurv, mens tjenereleverne blev testet i blandt andet vinpræsentation, mixologi og gæstebetjening.
"Det nordiske samarbejde er en vigtig del af udviklingen i vores branche. Når de bedste elever mødes på tværs af landegrænser, løfter det niveauet for alle og skaber inspiration, som rækker langt ud over konkurrencen," siger Pia Svane.
De nordiske mesterskaber blev afholdt første gang i 1981 og markerer i år deres 45 års jubilæum. Bag konkurrencen står de nordiske brancheorganisationer HORESTA, SAF, MaRa, NHO Reiseliv og Visita.
Chef for kompetencer, bæredygtighed og certificering
Pia Svane
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026