Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Du har spist det lækreste måltid, og inden du rejser dig, beder du om regningen. Tjeneren kommer med en betalingsterminal, men før du kan få lov til at betale, skal du på skærmen svare ja eller nej til, om du vil give drikkepenge, skriver Politiken.

Der er delte meninger om drikkepenge i Danmark, men både branche- og arbejdsgiverforeningen HORESTA og fagforeningen 3F vurderer, at spørgsmålet om drikkepenge er blevet mere almindeligt og udbredt.

HORESTAs erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, siger, at der kan være kunder, som føler sig forpligtet til at give drikkepenge, når en betalingsterminal spørger, men det er helt op til kunden selv.

Læs hele historien her.

Debatten om drikkepenge ruller videre

Hvordan drikkepenge gives og opfattes er under forandring i takt med nye betalingsvaner og teknologiske løsninger. HORESTA deltog tidligere på ugen i DR Aftenshowet for at fremhæve behovet for fleksibilitet og respekt for gæstens oplevelse.

Drikkepenge skaber debat: "Der er intet odiøst i at sige nej tak"

Jeppe Møller-Herskind fra HORESTA deltog i TV2 Nyhedernes indslag om drikkepenge og understregede, at det skal være helt frivilligt at give lidt ekstra som anerkendelse for god service. Kortterminalernes drikkepengefunktion deler både gæster og branchefolk.

Tid til at tænke på sommerens medarbejdere

Højsæsonen kræver ekstra hænder, og det kan være en udfordring at finde det rette personale. Rekruttering i god tid øger chancerne for at stå stærkt, når sommeren rammer.

Log ind