Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Flere amerikanske restaurantkæder oplever stigende interesse for mindre og billigere portioner, og hele 75 pct. af de amerikanske gæster foretrækker nu denne model. En af dem er kæden Olive Garden, der ellers er kendt for store mængder pasta og brød.
I Danmark følger man udviklingen med interesse – og en vis grad af opmærksomhed. Ifølge Jeppe Møller-Herskind, adm. direktør i HORESTA, kan konceptet udfordre restauranternes økonomi, særligt i en tid med stigende råvarepriser og høje faste omkostninger.
HORESTA har ikke set tegn på samme efterspørgsel herhjemme, og påpeger, at portionsstørrelser i USA generelt er større end i Danmark. Samtidig viser tal fra Landbrug & Fødevarer, at danskerne prioriterer restaurantbesøg højt – men bruger færre penge pr. måltid.
Privatøkonom Brian Friis Helmer fra Arbejdernes Landsbank vurderer dog, at billigere alternativer kan blive relevante, hvis danskernes privatøkonomi presses yderligere i den kommende tid.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Pan Am skal nu genopstå som international hotelkæde
14-10-2025
-
11 mio. kr. afsat til at styrke dansk kulturturisme
14-10-2025
-
Kølpins Roberta’s Society får varm modtagelse
14-10-2025
-
Søllerød Kro har fundet sin nye køkkenchef
14-10-2025
-
Go Hotels udvider med nyt hotel ved Amager Strand
14-10-2025
-
Fødevarepriser trækker inflationen op i september
14-10-2025
-
Jyllands-Posten: Eks-daginstitution på Nørrebro ulovligt ombygget til hotellejligheder
14-10-2025
-
d’Angleterre hædret med to Michelin nøgler
14-10-2025
-
Japan boomer som rejsemål blandt danske efterårsrejsende
14-10-2025
-
Ny Bottega-restaurant åbner snart i København
14-10-2025
-
Dinning Week åbner dørene for nye gæster i landets restauranter
14-10-2025