Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Flere amerikanske restaurantkæder oplever stigende interesse for mindre og billigere portioner, og hele 75 pct. af de amerikanske gæster foretrækker nu denne model. En af dem er kæden Olive Garden, der ellers er kendt for store mængder pasta og brød.

I Danmark følger man udviklingen med interesse – og en vis grad af opmærksomhed. Ifølge Jeppe Møller-Herskind, adm. direktør i HORESTA, kan konceptet udfordre restauranternes økonomi, særligt i en tid med stigende råvarepriser og høje faste omkostninger.

HORESTA har ikke set tegn på samme efterspørgsel herhjemme, og påpeger, at portionsstørrelser i USA generelt er større end i Danmark. Samtidig viser tal fra Landbrug & Fødevarer, at danskerne prioriterer restaurantbesøg højt – men bruger færre penge pr. måltid.

Privatøkonom Brian Friis Helmer fra Arbejdernes Landsbank vurderer dog, at billigere alternativer kan blive relevante, hvis danskernes privatøkonomi presses yderligere i den kommende tid.

Læs hele historien på TV 2

11 mio. kr. afsat til at styrke dansk kulturturisme

Regeringen tager første skridt i ny satsning på kulturturisme med konkrete anbefalinger og millionbevilling fra turismereserven. Fokus er på helårsturisme, samarbejde og international markedsføring.

Log ind