Turismen spiller en vigtig rolle i mange af landets små lokalsamfund.

Det skaber liv, arbejdspladser og økonomisk vækst, og danskerne er ikke blinde for disse positive effekter. En ny analyse af danskernes holdning til turisme, som VisitDanmark har foretaget, viser, at 78 pct. mener, at turismen har flere positive end negative konsekvenser for deres lokalområde.

Størst opbakning i turismens egne baghaver
Tallene bliver endnu mere interessante, når man opdeler respondenterne i to grupper. Den første gruppe er dem, der bor i områder præget af turisme. Den anden er dem, der bor i områder, der kun i mindre grad er påvirket af turismen.

Ifølge analysen vurderer hele 79 pct. af dem, der bor i turismeprægede områder, at turismen har flere positive end negative konsekvenser. Til sammenligning mener 63 pct. af danskerne i områder med ingen eller mindre turisme, at turismens indvirkning er positiv.

”Det er positivt, at jo tættere man er på turismen, desto større forståelse har man for dens positive effekter. Det viser samtidig, at vi som erhverv har en opgave i at forklare og øge kendskabet til turismens betydning i de dele af landet, hvor den ikke fylder så meget. Det er især vigtigt at få vist, hvordan turismen bidrager til lokal udvikling, skaber arbejdspladser og sikrer investeringer i lokalsamfundet, der ellers ikke ville finde sted”, siger Jeppe Møller-Herskind viceadministrerende direktør i HORESTA.


I de turismeprægede områder siger 4 pct. af borgerne, at turismen har flere negative end positive konsekvenser. I området med ingen eller mindre turisme er andelen 2 pct.

Kommunikation kan styrke opbakningen
Selvom analysen viser en generel opbakning til turisme i Danmark, mener HORESTA, at den gøres endnu stærkere.

Med den rette kommunikation og fokus på turismens positive effekter kan opbakningen til turisme vokse yderligere – og det vil ikke kun gavne turisterne, men også de danske lokalsamfund, der tager imod dem.

Tallene i denne artikel kommer fra regeringens nye turismestrategi, som blev lanceret mandag den 21. oktober. 

Læs hele turismestrategien her

Log ind