I en ny medlemsundersøgelse, lavet af HORESTA, svarer 43% af de adspurgte hoteller i København, at deres næststørste øjeblikkelige udfordring er nye konkurrenter/øget udbud i markedet. Den udfordring, som fylder mest for hotellerne i og uden for København er øgede omkostninger.

At hotellerne i København mærker en øget konkurrence hænger sammen med, at hotelmarkedet kun vokset og vokset de seneste år.

Her er antallet af hotelværelser i Danmark fordoblet siden årtusindskiftet, hvor det altså særligt er i København, der er sket en vækst. I København er der mellem 2019 og 2023 sket en stigning i antallet af hotelværelser på 23 procent.

”Det er ikke så overraskende, at de mange nyt hotelværelser i København har skabt en intensiveret konkurrence. Det er positivt, at der har været så stor investeringslyst i hovedstaden, men der er fortsat et stykke vej, før belægningsprocenten er tilbage på 2019-niveau, og det skaber naturligt en skærpet kamp om gæsterne”, siger Jeppe Møller-Herskind.

Han forventer dog, at de nye investeringer ligesom i midten af 00’erne og starten af 10’erne vil føre flere turister med sig, og at branchen derfor vil kunne ramme samme belægning som i 2019 i løbet af få år.

Mens nye konkurrenter og et øget udbud i markedet fylder en del for de københavnske hoteller, er udfordringen mindre for hotellerne uden for København. Her svarer kun 12% af de adspurgte hoteller uden for København, at det er en udfordring.

Uden for hovedstaden svarer 30% af hotellerne, at de i højere grad er udfordret af ændringer i gæsternes adfærd og forbrug. Derudover fylder finansiering og likviditet samt salg af virksomhed og generationsskifte også en del.

Udenlandske turister løfter hotelbranchen

Aldrig før har så mange udenlandske turister rejst til Danmark som i juli måned i år. Sammenlignet med juli sidste år er der tale om en vækst på 2,4 procent. Tallene vidner om, at et større fokus på turismen betaler sig, lyder det fra HORESTA.

Log ind