Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

I takt med at København fortsætter sin udvikling som en moderne storby, er udbygningen af metronettet i fuld gang. I 2019 åbnede M3 Cityringen, der forbinder 17 københavnske metrostationer, ligesom M4-linjen netop er indviet med fem nye stationer.

Nu planlægges M5, der med en rute mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport via Islands Brygge, Amagerbrogade, Refshaleøen og Lynetteholm og Østerport skal binde byen bedre sammen og gøre det nemmere for både turister og forretningsrejsende at komme rundt. Men der er også en bagside af medaljen. Det skriver Turistmonitor.dk.

En lang række hoteller på Vesterbro i København vil blive ramt af næste fase af metrobyggeriet, når arbejdet med M5-linjen efter planen går i gang i 2026.

Ifølge HORESTA, der repræsenterer en række af hovedstadens hoteller, vil hotellerne i en periode på 2,5 år være plaget af opgravede gader og støj – og det bør udløse kompensation, mener brancheorganisationen.

”Vi kigger på udfordringen i forhold til faste omkostninger og det potentielle omsætningstab, et hotel kigger ind i, når de er berørte af byggeriet. Man har måske færre værelser at gøre brug af,” siger viceadm. direktør, Jeppe Møller-Herskind om en udformning af en mulig kompensation.

Han påpeger, at HORESTA har stor opbakning til udbygningen af metroen, som vil gavne lokale såvel som turister.

Læs hele historien på turistmonitor.dk – kræver login

Log ind