Den nylige voldgiftssag udspringer af en sag om en medarbejder, som var utilfreds med arbejdsgivers gentagne fejl i forbindelse med håndtering af løn og ferie. Medarbejderen udtrykte sin utilfredshed i et opslag i en lukket personale- facebookgruppe, som kunne læses af størstedelen af de ca. 104 ansatte hos arbejdsgiver.
Medarbejderen omtalte lønningsprocessen og de implicerede ansatte med ord som ”dovne, inkompetente, nassere og tyveknægte” og brugte gabe-emojis. Der blev ikke nævnt navne, men arbejdsgiver var ikke i tvivl om, at det var møntet på ledelsen. Medarbejderen påstod omvendt, at hun omtalte det eksterne lønningskontor og ikke arbejdsgivers ledelse.
Advarsel eller opsigelse
Spørgsmålet var herefter også om forseelsen i stedet for en bortvisning skulle have resulteret i en advarsel eller en opsigelse.
Opmanden slog fast, at arbejdsgiver må tåle kritik, men ikke en hver form for kritik, og at det ikke var nærliggende at forstå opslaget som en kritik af det eksterne lønningskontor. Desuden blev det anført, at den uacceptable, grove og respektløse tone, ville underminere ledelsens autoritet fremover, hvis medarbejderen forblev på arbejdspladsen – også selv om det kun ville være frem til udløbet af hendes opsigelsesvarsel. Derfor var bortvisningen saglig.
Horesta bemærker:
Illoyal omtale af ledelsen på sociale medier kan medføre ansættelsesretlige konsekvenser såsom advarsel, opsigelse og bortvisning. Hvilken sanktionsform situationen kan bære, vil dog altid skulle bero på en konkret vurdering.
Ovenstående nyhedstekst kan ikke erstatte juridisk rådgivning, og medlemmer kan kontakte HORESTA for rådgivning vedrørende bortvisninger på [email protected] og 35 24 80 40.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025