Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Stille og roligt fremad. Sådan kan man bedst beskrive udviklingen i danskernes forbrug. Efter et år, hvor stigende priser sendte husholdningerne i dørken, blæser der nu andre vinde. Det skriver Berlingske.dk.
Det danske detailsalg steg i juni med 1,3 procent fra maj, når man korrigerer for de normale sæsonudsving og prisudviklingen og er oppe med over tre procent siden bunden i december. I Danmark er detailsalget to procent højere end i juni 2022, mens det er 1,4 procent lavere i Norge og 4,4 procent lavere i Sverige.
Helt anderledes ser det ud i Sverige. Både virksomhederne og forbrugerne er i et humør, som normalt er forbundet med en større økonomisk tilbagegang. Det svenske BNP faldt med 1,4 procent i juni og er nu faldet med fire procent fra toppen sidste år.
Til gengæld bliver arbejdsmarkedet ved med at udvise styrke. Arbejdsstyrken stiger ganske pænt, og derfor var der i juni både flere i beskæftigelse og flere ledige. Det ændrer dog ikke på, at svenskerne går ind i et efterår, hvor både de hjemlige forhold og omverdenen kan skabe flere røde tal på den økonomiske bundlinje.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025